Løkebergstua barnehage SA

Løkebergstua barnehage er en privat barnehage drevet av et samvirkelag. Det er foreldrene som er medlem i dette laget. Løkebergstua har fire avdelinger.

Tilvenning
Å begynne i barnehage kan være litt skummelt. Ikke bare for barnet som skal begynne, men for dere som foreldre også. Vi i barnehagen er også spente.
Det er veldig fint om dere kan komme innom en gang før dere skal begynne. Det er ofte lettere å begynne et sted når man kjenner igjen ansikter og kan noen navn.
De første dagene skal være korte dager. Et par timer kanskje. Barnet skal ha med seg mamma eller pappa. Det er i starten lurt å gå hjem når aktivitetsnivået og trivselen er på topp, for da er det lettere å motivere for å komme tilbake neste dag.
Etter hvert blir barnet kjent og trygt, og foreldrene kan gå. Vi har en regel på at foreldrene skal være tilgjengelige i barnehagen min. de tre første dagene. For noen er dette mer enn nok, mens andre trenger mer tid. Dette må vi se an.
At det blir en fin tilvenningsperiode gir oppholdet et bedre utgangspunkt, både for barn, foreldre og personale.

Pedagogisk leder vil invitere til en foreldresamtale innen en måned. Dere kan selvfølgelig når som helst be om samtale med de ansatte.

Hei! og Hadet!
Når barn kommer til, eller går fra barnehagen er det viktig at dere som foreldre alltid tar kontakt med en av de voksne i barnehagen for å forsikre om at personalet har registrert at dere kommer/går. Dette er for barnets sikkerhet.
Vi ønsker at du skal følge barnet inn på avdelingen. Det er mange ting barnet eller vi gjerne vil vise dere, og vil at dere skal få del i.
Dersom noen andre en mor eller far skal hente barnet skal barnehagen ha beskjed. Personalet kan reservere seg mot å sende barnet hjem med noen de ikke vet hvem er.

Åpningstider
Løkebergstua barnehage har åpent mandag til fredag.
Vi åpner kl. 07:00 og har åpent til kl. 16:30.

Barnehagen har åpent i alle ferier, men er stengt uke 28, 29 og 30

Onsdag før skjærtorsdag er barnehagen stengt, og holder stengt julaften og nyttårsaften

Mat
Vi serverer frokost, lunsj og ettermiddagsmat i barnehagen. Dette er brød og pålegg, samt frukt. Vi serverer varm lunsj en gang i uka. Frokost blir servert for alle barna.

Ferie og planleggingsdager
Løkebergstua barnehage har åpent hele året forutenom uke 28,29 og 30. I henhold til vedtektene for barnehagen skal alle barn ha 4 uker ferie i løpet av året. Denne tas ut når det passer familien, men det tas forbehold om at 3 uker må tas i perioden 01.05.-31.08. og minst tre uker må tas sammenhengende. Resterende ferie må tas ut i hele uker, med unntak av påske og romjul som kan ses på som en uke dersom begge tas ut i ferie. Barnehagen har stengt julaften og nyttårsaften, og stenger kl. 12:00 onsdag før skjærtorsdag.
Løkebergstua barnehage har 5 dager planlegging i løpet av et barnehageår. Da er barnehagen stengt. Disse datoene foreligger ved starten av barnehageåret.

Klær
I Løkebergstua prøver vi å være mye ute. Det forutsetter at barna har nok, og bra klær. Personalet på avdelingen vil til en hver tid kunne komme med ønsker og tips til aktuelle klær for årstiden. En vellykket utetid vil avhenge av barnets velvære.
Å merke alt tøy, og eiendeler for øvrig, med navn, vil minske faren for å miste ting. Samtidig vil det gjøre jobben for personalet utrolig lettere. Husk at de har opptil 40 barn i en garderobe de skal ha oversikt over votter, sokker og leker til.

Informasjon
Det er mye informasjon som skal flyte mellom så mange mennesker som det er i en barnehage. Alle har posthyller på plassene sine som vi bruker til skriftlig informasjon. Dette både fra avdelingen og fra barnehagen. Vi gir gjerne informasjon og kommuniserer på e-post. Noe info går også ut til alle på SMS.
Den personlige informasjonen om enkeltbarn gjøres mellom tilgjengelig personal og foreldre.
Felles informasjon om hva avdelingen har gjort henges opp i foto/fortellingsform i garderobene.

Hurra for deg
Når man har bursdag skal det feires, også i barnehagen. Vi synger sang, lager krone, tar bilder og har en helt spesiell bursdagssamling.

Sluttegruppa
Dette er klubben for dem som skal begynne på skolen neste år. Her har de prosjekter, de har møter hvor de bestemmer hva de skal gjøre i løpet av året, de lærer om trafikken, leker med tall og bokstaver og besøker skolene sine. Det er status å være i sluttegruppa, og det hele rundes av med sermoni på sommerfesten.

Foreldremøter
Barnehagen inviterer til foreldremøte på høsten. Dette er felles for alle foreldrene i barnehagen, og vi deler gjerne opp i avdelinger deler av møtet.
Her diskuteres saker av betydning for barn, foreldre og barnehage. Vi tilstreber at dette skal være et forum for å snakke om barn og barndom, samt andre relaterte tema, og som likeverdige samtalepartnere. Vi ønsker å lære av hverandre.
Det tilbys foreldresamtaler høst og vår. Slike samtaler omhandler det enkelte barnet og er for dets foreldre. Det er viktig at disse møtene brukes aktivt for å skape et godt barnehageopphold for hvert enkelt barn. Vi ønsker å gi og få ærlige tilbakemeldinger, og det tror vi foreldre ønsker også.

Sommerfest
I juni arrangeres det sommerfest for barn, foreldre og personale. Da er det avslutningssermoni for dem som slutter, og barnehagen har gjerne noen underholdningsinnslag. Ellers griller vi og koser oss.

Når du er syk
Når du er syk er det ikke hyggelig å være i barnehagen. Løkebergstua barnehage følger FHI sine retningslinjer for når barn skal være hjemme fra barnehagen.

Dugnad
Det arrangeres dugnad et par ganger i året. Her utføres vedlikehold på bygg og uteområde, og det tas hovedrengjøring inne. Det forventes at foreldre/foresatte stiller på disse, eller utfører andre vedlikeholdsoppgaver i barnehagen.

Forsikringer
Alle barna er forsikret gjennom Løkebergstua barnehage sine forsikringsordninger. Dette gjelder den tid de oppholder seg i Løkebergstua barnehage, og innenfor åpningstiden.