Løa

Velkommen til avdeling Løa. I barnehageåret 2023/2024, er vi en avdeling med 17 barn født i 2020 og 2021

Barna i alderen 1 til 3 år har et stort behov for motorisk utfoldelse, og er i stadig utvikling. De har behov for god plass rundt seg slik at de kan delta med hele kroppen i aktiviteter og utfolde seg i leken. Vi er derfor opptatt av å dele oss i mindre grupper gjennom store deler av dagen, og som også bidrar til at vi får sett og fulgt med på utviklingen til hvert enkelt barn.

Personalet er støttende, kreative, nysgjerrige og undrende sammen med barna, i ulike aktiviteter inne, ute og på tur. Vi er på tur i mindre grupper, der barna får god oversikt, på skogsvei og stier og sammen blir kjent med naturen. Barna får utfolde seg i kupert og variert terreng som gir de god motorisk utvikling. Personalet er brobyggere som støtter og inkluderer barna i et større fellesskap, der barna får medvirke i sin egen hverdag, ved at de får prøve selv. Her får barna delta aktivt i rutiner som garderobe og måltid, stell og wc. Humor, motivasjon og god tid har alt å si, når man skal delta aktivt med å kle på seg, smøre mat, eller få bake, røre, måle og helle oppi. Det å kjenne glede ved å mestre gir ny kunnskap og opplevelse og stolthet over: SE HVA JEG KAN!

Det er mye humor og grovmotorisk utfoldelse i løpet av en dag. Vi ønsker å ivareta og gi barna som er godt kjent fra før, nye utfordringer til egen utvikling gjennom medvirkning og inspirasjon til aktiviteter og lek i samspill på en god måte, gjennom å benytte eventyr, sang, rytme, dans og konstruksjonslek. Vi ser at de yngste barna ser opp til og imiterer både i bevegelse, verbalt, nonverbalt og hele seg, i de ulike aktiviteter som de eldre gjør, og får gode rollemodeller å strekke seg etter. De eldre barna må vise forståelse og empati for de yngre. Derfor er vi bevisste på å være tilstede for å ivareta ønsket om å bevare de ulike aldersgruppene sitt behov i og med sin lek.

Vi støtter opp om barnas lek og vi jobber aktivt med lekemiljøet inne på avdelingen. Vi bruker mye materialer som er udefinerte, slik at barna kan utfolde sin egen kreativitet og skaperglede. På denne måten legger vi til rette for nye aktiviteter som inspirerer barn til utfoldelse og samspill. Gjennom leken tilegner barn seg ny kunnskap og kompetanse. Gjennom lek utvikles identitet, selvfølelse og vennskap. Dette ønsker vi å gjennomsyre dagen ved at vi tar tak i barnas egne nære opplevelser: Små sekvenser og biter av liv og opplevelser bearbeides gjennom å leke de ut i ulike samspill der barna lærer sosial kompetanse, å se seg selv gjennom opplevelse og samarbeid med andre barn i aktiviteter, som gir rom for barns helhetlige utvikling og forståelse av seg selv og verden. Barn bearbeider og styrker egne følelser gjennom å få oppleve disse i samspill.

Vi tilrettelegger for en barnehagehverdag der målet vårt er barn som får en positiv og meningsfylt hverdag – i et inkluderende fellesskap som skaper trygghet, glede og vennskap.