Tunet

Tunet er en småbarnsavdeling med 12 barn i alderen 1 til 2 år og 4 voksne

På Tunet er vi opptatt av å skape et trygt og godt miljø, hvor omsorg, lek, læring og livsmestring står i sentrum. Ved å legge vekt på dette legges grunnlaget for god utvikling for hvert enkelt barn.

En god start er viktig for at barnehagen skal bli en positiv arena i et barns liv. Barnet er en viktig aktør i sin egen oppstart og det er barnet selv som skal vise vei. Det er en overgang for de små å begynne i barnehagen og kanskje er det vanskeligst og mest sårbart noen ganger for mamma og pappa. Det er derfor viktig å bruke tilvenning til å bli godt kjent med barnet og de individuelle behovene. Foresatte representerer trygghet for barnet, og foresatte har en viktig rolle i å overføre denne tryggheten i overgangen fra hjem til barnehage. Personalet på Tunet har stort fokus på å tilrettelegge for at den nye tilværelsen for barna deres skal bli så god som mulig. Alle overganger er vanskelige, fordi det å begynne på noe nytt er ofte en avslutning på noe annet. Når en ett-åring skal begynne i barnehagen, er det en avslutning på en tilværelse hjemme hos mamma og pappa som barnet har opplevd som god, nær, oversiktlig og kjent. Det er derfor viktig å skape en god tilvenning, slik at barnet kan få en god start i barnehagen. Den faste dagsrytmen er særlig viktig i denne perioden fordi den hjelper barnet å orientere seg og skaper trygghet. Det enkelte barn trenger mye voksenkontakt som er der og gir den omsorgen, nærheten og støtten som barnet trenger. Dette er noe vi er opptatt å gi til hvert enkelt barn, slik at de blir møtt og sett ut i fra sitt behov.

«Barnehagen skal i samarbeid med foresatte legge til rette for at barnet kan få en trygg og god start i barnehagen. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og andre barn. Når barnet begynner i barnehagen, skal personalet sørge for tett oppfølging den første tiden slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.(Rammeplanen s 33)

Personalet må være lydhør og anerkjennende å ivareta barnets behov for nærhet og trygghet, samtidig som personalet kan støtte barnets utforskning av relasjoner til andre barn, leker og nære omgivelser.

Leken er sentral i barnehagehverdagen og leken bidrar til at barna utvikler seg, både sosialt, emosjonelt, kognitivt, språklig og motorisk. Gjennom leken uttrykker barn seg og prøver ut erfaringer, utvikler tanker og bearbeider opplevelser. De yngste barnas lek handler mye om å være i bevegelse og bruke kroppen til å bli kjent med omverden. De utforsker, samler, frakter, flytter, tømmer, heller, imiterer og improviserer (Barn er budbringere, Jenny Nordal og Lene-Marie Monrad-Hole). De er sosiale og samler seg gjerne rundt de ulike lekesonene på avdelingen. Et lekemiljø i stadig endring gir nye impulser og erfaringer som barna tar med seg videre. Vi bruker både definerte og udefinerte materialer i våre lekemiljøer, på den måten får de utforske og bruke sin egen fantasi og kreativitet.